Fiat 124 Spider Forum banner

CarPlay, SD-kaart en Navi-World... Mazda-kaart?

6.3K views 14 replies 7 participants last post by  tedkaras  
#1 ·
Hallo allemaal - ik probeer nog steeds uit te zoeken hoe ik mijn SatNav weer aan de praat krijg na de CarPlay-upgrade. Ik heb besloten om er een van Navi-World te proberen, en ben verrast dat ze na het werken met hen via e-mail suggereren dat ik de Mazda SD-kaart moet nemen en niet de Fiat. Kunnen degenen onder jullie die ook een kaart van Navi-World hebben, bevestigen of dit werkt? Bedankt

#2 ·
Hoi allemaal - ik probeer nog steeds uit te zoeken hoe ik mijn SatNav weer aan de praat krijg na de CarPlay-upgrade. Ik heb besloten om er een van Navi-World te proberen, en ben verrast dat ze na het werken met hen via e-mail suggereren dat ik de Mazda SD-kaart moet nemen en niet de Fiat. Voor degenen onder jullie die ook een kaart van Navi-World hebben - kunnen jullie bevestigen of dit werkt? Bedankt
Nu zeggen ze dat de Fiat-kaart gebruikt moet worden omdat de tweak is geïnstalleerd. Maar ik ben benieuwd - heeft iemand ervaring met een Mazda-kaart? :)

#3 ·
Als je alle hier geplaatste threads doorneemt die de navigatiekaarten bespreken, herinner ik me er minstens één waar een lid had opgemerkt dat ze een Mazda-kaart hadden gekocht en dat deze niet in hun voertuig werkte. Dat is te verwachten, en de reden is eigenlijk vrij simpel:

De kaarten zijn gekoppeld aan het VIN van uw voertuig. Elke fabrikant van voertuigen heeft een unieke alfanumerieke VIN-reeks of -bereik. Dus een VIN die elektronisch is geregistreerd voor een FIAT-voertuig, past niet in het bereik van degenen die voor Mazda-voertuigen worden gebruikt... en vice versa. Daarom zal een Mazda-kaart nooit werken in een Fiat-voertuig. Evenmin zal een Fiat-kaart ooit werken in een Mazda-voertuig.

Het laatste antwoord van NaviWorld aan u is het juiste antwoord. Zelfs zonder dat de patch is toegepast (om de branding in het Infotainment-systeem te herstellen), zou een Mazda-kaart nooit, maar dan ook nooit werken in uw Spider.

• Like
Reactions: tedkaras
#4 ·
Beste oplossing. Sluit je telefoon aan en gebruik WAZE. Het is een briljante navigatie-app.

#5 ·
Beste oplossing. Sluit je telefoon aan en gebruik WAZE. Het is een briljante navigatie-app.
Het is een oké app, MAAR...

In dit geval houdt de OP van zijn OEM-navigatie en wil deze blijven gebruiken. Hem voorstellen om een smartphone-app te gebruiken, helpt hem niet, en ik ben er vrij zeker van dat hij weet dat hij een smartphone-app zou kunnen gebruiken omdat hij de hardware- en firmware-upgrades voor zijn Spider heeft uitgevoerd om CP en AA te ondersteunen.

• Like
Reactions: CXXIV and tedkaras
#6 · (Edited)
Ja, erg, erg, (zei ik erg?) teleurgesteld over 124 Spider UK - Home - Ze hebben geweldig werk geleverd met de CarPlay-installatie - maar ik zou het op prijs hebben gesteld als ze me hadden laten weten dat de SatNav SD-kaart niet zou werken na de installatie - of dat er een kans is dat deze niet zou werken... Dus, nu heb ik een kaart gekocht van Navi-World Home en de SD-kaarten (geweldige prijs!) via de bovenstaande link. Ik hoop de download van NaviWorld in de komende dag of zo te krijgen - en hoop echt dat dit lukt. Ja, ik hou van CarPlay - maar ik heb het gevoel dat ik mijn telefoon niet voor alle ritten wil gebruiken - dus ik zou graag willen dat de SatNav in de auto weer werkt (heb ik mijn teleurstelling over 124spider.uk uitgedrukt?) ... Hoe dan ook, ik wil gewoon mijn ervaring delen en waardeer alle kennis en ondersteuning hier... Ik wil het delen om te zien of anderen er baat bij kunnen hebben en beantwoord graag alle vragen over mijn reis. :)

#7 ·
Hallo @tedkaras, ik heb je andere berichten gelezen en de onderstaande screenshot gezien met Apple CarPlay, waarop ook "Ongeldige SD-kaart" staat...
Image

Ik vraag me af of misschien de SD-kaartlezer zelf defect is, ook al is hij nieuw? De SD-kaart wordt alleen gebruikt voor de navigatie, en de suggestie van @CDPond om een kloonkopie op een gloednieuwe SD-kaart te maken, zou moeten helpen om dat op de een of andere manier te bewijzen. Heeft u de auto nieuw gekocht en de "originele" SD-kaart zelf gekocht via eBay/Amazon, of heeft u de auto gebruikt gekocht, met SD-kaart maar van onbekende herkomst?

Voor zover ik kan zien, heeft de installatie van de nieuwe v70-firmware met de vereiste ID7-patch en Abarth-aanpassing gewerkt, aangezien u het Abarth-pictogram heeft. Ik heb de installatie zelf op mijn Fiat Spider gedaan en merk op dat ik voor Android Auto nog steeds een Mazda-pictogram heb, maar met een Fiat-opstartscherm (en heel af en toe zie ik het begin van een Mazda-opstartscherm). Maar ik heb sindsdien nooit problemen gehad met de navigatie.

Ik ben niet ver van u vandaan en kan helpen bij het oplossen van het probleem als u het leuk vindt om contact op te nemen via berichten?

• Like
Reactions: tedkaras and CDPond
#8 · (Edited)
Hoi @tedkaras Ik heb je andere berichten gelezen en de onderstaande screenshot gezien met Apple CarPlay, die ook "Ongeldige SD-kaart" laat zien... View attachment 101038
Ik vraag me af of het misschien de SD-kaartlezer zelf is die defect is, ook al is hij nieuw? De SD-kaart wordt alleen gebruikt voor de navigatie, en de suggestie van @CDPond om een kloonkopie op een gloednieuwe SD-kaart te maken, zou moeten helpen om dat op de een of andere manier te bewijzen. Heb je de auto nieuw gekocht en de "originele" SD-kaart zelf gekocht van eBay/Amazon, of heb je de auto gebruikt gekocht, met SD-kaart geleverd maar van onbekende herkomst?

Voor zover ik kan beoordelen, heeft de installatie van de nieuwe v70-firmware met de vereiste ID7-patch en Abarth-aanpassing gewerkt, aangezien je het Abarth-pictogram hebt. Ik heb de installatie zelf op mijn Fiat Spider gedaan en merk dat ik voor Android Auto nog steeds een Mazda-pictogram heb, maar met een Fiat-opstartscherm (en heel af en toe zie ik het begin van een Mazda-opstartscherm). Maar ik heb nog nooit problemen gehad met de navigatie die niet werkte.

Ik ben niet ver bij je vandaan en zou kunnen helpen met het oplossen van het probleem als je het leuk vindt om contact op te nemen via berichten?
Bedankt voor je antwoord! Ik dacht ook dat de SD-kaartlezer misschien defect was en de installateur 124 Spider UK - Home denkt dat het de kaart is... In ieder geval heb ik geprobeerd de kaart te kopiëren en een andere te proberen... Zelfde resultaat.

"
Een deel van de CarPlay-update is een vervangende SD-kaartlezer en USB-hub. De SD-kaartlezer is ontworpen door Mazda om defecte kaarten gemakkelijker op te pikken, dus het probleem bestond al, je was er gewoon niet zo van op de hoogte.

Het wijzigen van de hardware zal het probleem waarmee je te maken hebt niet oplossen en aangezien de navigatie überhaupt laadt, laat dit zien dat de hardware niet defect is."

Ik heb deze 32g kaarten gekocht https://www.amazon.co.uk/dp/B08GY9575R?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1 en heb nu een antwoord van Home met het zip-bestand. Ik ben in een e-mailstrijd geraakt die me verraste, omdat ze me de Mazda Europe 2023 Mazda Connect BJM766EZ1W kaart stuurden en niet degene die ik besteld had - de fiat spider kaart Europe 2023 Fiat 124 Spider NA4N66EZ1A

Ze vertelden me dat ik het bestand moest negeren dat laat zien dat het een Mazda-kaart is, want "Het is precies wat je hebt besteld.
Dit txt-bestand betekent niets. Je kunt alle tekst daar veranderen." En ze lieten me ook vriendelijk weten dat "Ik denk niet dat je me kunt horen. Je bestelling is correct voltooid, volg de instructies en voer ze uit zoals geschreven in de instructies. Dit is Fiat. Alles is correct gedaan. Je hoeft geen tekstbestanden te openen en te lezen wat je niet nodig hebt. We weten perfect wat we doen en hoe, en we hebben alles goed gedaan voor je auto. Dit tekstbestand heeft geen invloed op iets. Je verspilt nu alleen je tijd en de onze."

Dus de e-mail die ik ontving met het zip-bestand met de titel 'Mazda navigation' bevatte de volgende instructies:
Hoi

Als je een navigatie sd-kaart hebt en je verlopen gratis updates zijn gereset:
1) Verwijder Mazda Toolbox. Verwijder alle Maz
da Toolbox gerelateerde bestanden. (indien eerder geïnstalleerd)
2) Download en installeer de nieuwste versie van Mazda Toolbox
JCI Mazda
3) Verwijder alle bestanden uit de map License op je SD-kaart
4) Kopieer de bestanden die ik je heb gestuurd in een map License op je SD-kaart
5) Gebruik de SD-kaart met Mazda toolbox om de laatste update te downloaden
6) Steek de kaart in de SD-kaartsleuf in je Mazda
7) Geniet!

Als er een nieuwe navigatie sd-kaart is aangemaakt voor je voertuig:
1) Gebruik een lege 16GB SD-kaart - Formatteer deze - FAT 32
2) Pak het bijgevoegde archief uit op de SD-kaart
het moet er zo uitzien
x:\content
x:\license
3) Download en installeer de nieuwste versie van Mazda Toolbox
Windows https://www.naviextras.com/to/MazdaToolboxWIN
MacOS https://www.naviextras.com/to/MazdaToolboxOSX
4) Gebruik de SD-kaart met Mazda toolbox om de laatste update te downloaden
5) Steek de kaart in de SD-kaartsleuf in je Mazda
6) Geniet!

7) we zullen je erg dankbaar zijn als je een paar foto's stuurt van de navigatie die in je auto draait :)

ps. gebruik nooit je oude SD-kaart-bestanden met Mazda toolbox.
ps2. Gebruik geen MacOS. Gebruik Windows.
ps3. Gebruik geen ultra/high speed SD-kaarten voor DSLR-camera's. Gebruik goedkope sandisk 8-32gb ps4. De schuifregelaar moet in de ontgrendelde positie staan.
ps5. we zullen je erg dankbaar zijn als je een paar foto's stuurt van de navigatie die in je auto draait :)

Ze vertelden me ook vriendelijk dat "Het is precies wat we zijn overeengekomen. Fiat-navigatie." Toen ik werd ondervraagd over het sturen van de fiat-code...

Hoe dan ook - ik ben gewoon zo moe en gefrustreerd in wat een plezierige ervaring had moeten zijn met het krijgen van CarPlay... Wat een complete ramp...

Ik zal de data/kaart in het weekend proberen als ik wat tijd heb... Ik hoop dat het werkt!!

Bedankt voor het aanbod om te helpen en ik laat je weten wat er gebeurt!

Hartelijk dank
-= TedK

#9 ·
Welnu, volg gewoon hun instructies en kijk hoe het uitpakt. Hopelijk kunnen een paar mensen op het forum die hetzelfde pakket hebben gekocht, reageren met betrekking tot de toolbox-app die ze hebben gebruikt. Misschien heeft NaviWorld gewoon één app opgezet en werkt deze om zowel de Fiat- als de Mazda-kaarten die ze verkopen bij te werken, aangezien deze op hun systeem draait en niet is gekoppeld aan de site van NaviExtras. Het is mogelijk. En ja, dit is een beetje een worsteling voor je geweest. Hopelijk wordt het snel opgelost.

• Like
Reactions: tedkaras
#10 ·
Lange reis, spijt om te horen. Maar er is hier een hoopvolle kern. Als de SD-kaart kan worden herkend door de Mazda toolbox, zou dat betekenen dat updates mogelijk kunnen doorgaan via NaviWorld na 31 december. (Ervan uitgaande dat NaviWorld de nieuwe gegevens van de Mazda-updates blijft ontvangen). Ik zal dit hier aandachtig volgen. Succes!

• Like
Reactions: CDPond and tedkaras
#12 ·
Hoewel mij verteld is dat het met Mazda toolbox zou moeten werken - werkt het voor mij niet. Ik kon de kaarten downloaden/updaten met fiat toolbox..... nu als ik hem in de auto stop - komt hij niet op - krijg een beetje het kompas - dan sd kaart geplaatst...en een paar seconden nav..... zal hem later meenemen voor een lange rit en kijken of het zichzelf oplost.....

#13 ·
Hoewel mij verteld is dat het met de Mazda toolbox zou moeten werken - werkt het voor mij niet. Ik kon de kaarten downloaden/updaten met de fiat toolbox..... nu als ik hem in de auto stop - komt hij niet op - krijg een beetje het kompas - dan sd kaart geplaatst...en een paar seconden nav..... zal hem later meenemen voor een lange rit en kijken of het zichzelf oplost.....
Geef de SD-kaartcontacten een goede schoonmaakbeurt met een wattenstaafje. En zorg ervoor dat het lipje van de SD-kaart in de "ontgrendelde" positie staat.

#14 ·
Ja, alles schoongemaakt.

Dus. Nu krijg ik steeds de melding sd-kaart geplaatst. Dan het kompas. Dan laden van de navigatie…. Sd-kaart geplaatst…. Dan. De navigatie werkt even en de cyclus begint steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw….

Attachments

#15 · (Edited)
Even ter opvolging voor het geval er interesse is. Stuart van 124spider.uk was zo vriendelijk om nog een sd-card hub te installeren om te kijken of dat het probleem was. Hij denkt dat het de SD-kaart(en) is.... Zelfs daarna en na het proberen van een combinatie van zo'n 7 verschillende SD-kaarten, heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb ook contact opgenomen met Navi-world.com en ze waren niet erg behulpzaam. Jammer eigenlijk - het zou geweldig zijn als de NAV betrouwbaar was zoals het was voordat CarPlay werd geïnstalleerd. Geef er de voorkeur aan om de telefoon niet met CarPlay te bedraden voor korte ritten. Zal beginnen met het bekijken van de draadloze adapters voor carplay zoals Carlinkit en Ottocast.

Update van november '24. Een nieuwe kaart gekocht van ebay - hetzelfde probleem - laadt NAV gewoon elke paar minuten opnieuw... het lijkt erop dat het op de een of andere manier niet de kaarten/kopieën zijn en ik heb geen idee wat ik anders moet controleren.