Fiat 124 Spider Forum banner

Cruisecontrol schakelt uit?

1 reading
4.7K views 9 replies 5 participants last post by  TomM  
#1 ·
Ik moet iets gemist hebben in de handleiding, ook al heb ik hem opnieuw doorgenomen.

Toen ik op vrijdag in de regen een auto passeerde, verloor de auto vermogen, knipperde er een dashboardlampje en sloeg de cruise control af. Nu, met uitschakelen bedoel ik niet geannuleerd. Ik bedoel dat het weg was. Hoewel de auto snel weer zijn vermogen terugkreeg, reageerde de cruise control-knop niet meer. Ik reed naar de kant van de weg, zette hem in de parkeerstand en wachtte een paar seconden, nog steeds niets. Toen ik stopte om te tanken en hem een paar minuten helemaal uitschakelde, was hij terug.

Weet iemand waarom dit gebeurde en hoe ik het kan voorkomen? Heeft het te maken met tractiecontrole of aquaplaning?

#2 ·
Ja, dat maakt deel uit van de veiligheidscircuits van cruise controls. Als een wiel de grip verliest, schakelt deze uit in plaats van te proberen de snelheid te handhaven en mogelijk te veroorzaken dat het voertuig gaat spinnen. Ze gedragen zich allemaal zo, voor zover ik weet. De auto uitzetten en opnieuw starten reset het. Het is dus normaal gedrag. :)

#8 ·
Ja, dat is onderdeel van de veiligheidscircuits van cruise controls. Als een wiel de grip verliest, schakelt deze uit in plaats van te proberen de snelheid te handhaven en mogelijk te veroorzaken dat het voertuig gaat spinnen. Ze gedragen zich allemaal zo, voor zover ik weet. De auto uitzetten en opnieuw starten reset het. Dus het is normaal gedrag. :)

#5 ·
Uh, raadt de handleiding niet af om cruise control te gebruiken op natte/gladde wegen?
Bedankt voor de informatie en de verwijzing naar de handleiding.

Als je een reis van 700 mijl op één dag maakt, is de cruise control essentieel. Het regende, maar het was niet glad aan mijn kant van de snelweg. Toen ik overstak om in te halen en versnelde, moet ik wel een plas geraakt hebben.

Ik veronderstel dat het verstandig zou zijn om de cruise control uit te schakelen voordat ik ga inhalen.

• Like
Reactions: Chipshot
#10 ·
Het staat misschien niet in de handleiding, maar voor zover ik weet maakt het deel uit van de werking van alle cruisecontrols. Als het een plotselinge snelheidsverandering detecteert (zoals van een wiel dat de grip verliest en ronddraait), schakelt het uit om veilig te zijn.

Attachments