Inleiding
De onderstaande lijst kwam tot stand nadat ik het moeizame proces had doorlopen om lakstift te vinden voor mijn Abarth 124 Spider in Costa Bravia 1972 Red (ook bekend als Rosso Passione). Het blijkt dat het niet erg gemakkelijk is om de juiste verf voor deze auto's te vinden. In mijn specifieke geval leek de code 'A7V' (die op het Mazda-paneel in de auto staat) niet overeen te komen met een verfcode in een database! Uiteindelijk ben ik erin geslaagd de juiste verf te vinden en de chip is nu gerepareerd. Tijdens het vinden van de juiste pijn kwam ik veel nuttige informatie tegen die ik vandaag zal proberen te consolideren en met jullie allemaal te delen.
Hulp gevraagd: Ik wil de informatie die ik heb verzameld graag blijven verifiëren. Voel je vrij om de code van je auto samen met de 'merk'-kleur van je auto in de opmerkingen hieronder te plaatsen, zodat we kunnen zien of het patroon consistent is over de hele wereld.
Waarom is het zo moeilijk om de juiste verf te identificeren?
Ik denk dat de gezamenlijke ontwikkeling en productie van de 124 Spider de oorzaak is van de vreemde verfcodes. Het proces ging waarschijnlijk als volgt:
Ik denk dat het bovenstaande logisch is. De verfcode op de auto (althans in Australië) staat op een Mazda-label en de indeling van de code lijkt consistent te zijn met gepubliceerde Mazda-codes. Het is ook logisch dat Mazda die code niet in zijn kleurenfolders zou opnemen, omdat deze niet van toepassing is op een van hun voertuigen. Ik ben er ook van overtuigd dat de kleuren door Fiat zijn ontwikkeld, omdat sommige ervan beschikbaar zijn op andere Fiat-voertuigen. Dat en Fiat heeft brochures gepubliceerd die heel duidelijk bepaalde kleurcodes toewijzen aan de 124 Spider.
Hoe vind ik mijn verfcode?
Ik heb het web afgezocht naar stukjes informatie en heb een tabel samengesteld die de verschillende namen voor dezelfde kleur, de Fiat-codes en de Mazda-codes kruisverwijst.
Sleutel
Kleur naam variaties
Kleurcode variaties
Voertuigcode variaties
Codes
Rosso Passione | Passion Red | Costa Bravia 1972 Red | Solid Red
162/C/RKM 945843 | PR2 895A 895B
A7V
Bianco Gelato | Alpine White | Arctic White | Turini 1975 White | Solid White
163/C/RWE 945844 | PWV NWV 296A
Bronzo Magnetico | Metallic Bronze Metallic
201/B/RDF 945845 | PUL QUL 399B
Azzurro Italia Metallic | Pacific | Isola D-Elba 1974 Blue | Azure Metallic
208/B/RBI 945846 | KBP PBP 599
Grigio Argento Pearl | Glacier Silver Metallic | Aluminium Metallic | Portogallo 1974 Grey | Grey Metallic
235/B/RSL 945847 | PSN NSN 348B
PSL
Grigio Moda Metallic | Meteor Gray | Dark Gray Metallic
243/B/RA5 945848 | 243B
PA5 | 42A
Nero Vesuvio Metallic | Black Metallic
244/B/RXC 945849 | 876B
Bianco Ghiaccio Pearl | Arctic Pearl | Bianco Perla | Crystal White | Tri-Coat White
245/B/RW5 945850 | PWH KWH
Bronzo Magnetico Met Opaco | Titanium Flash Mica | Bronze Metallic
PUM 400C
Nero Cinema | Black | Jet Black | San Marino 1972 Black
PX8 601
Download
Download deze lijst samen met kleurstalen via de onderstaande link.
Download mijn volledige lijst met 124 Spider-kleurnamen en -codes.
Disclaimer
Ik ben er niet 100% zeker van dat al deze informatie correct is of dat deze van toepassing is op alle auto's in alle markten. Ik ben echter van plan om deze bij te werken op basis van uw feedback.
De onderstaande lijst kwam tot stand nadat ik het moeizame proces had doorlopen om lakstift te vinden voor mijn Abarth 124 Spider in Costa Bravia 1972 Red (ook bekend als Rosso Passione). Het blijkt dat het niet erg gemakkelijk is om de juiste verf voor deze auto's te vinden. In mijn specifieke geval leek de code 'A7V' (die op het Mazda-paneel in de auto staat) niet overeen te komen met een verfcode in een database! Uiteindelijk ben ik erin geslaagd de juiste verf te vinden en de chip is nu gerepareerd. Tijdens het vinden van de juiste pijn kwam ik veel nuttige informatie tegen die ik vandaag zal proberen te consolideren en met jullie allemaal te delen.
Hulp gevraagd: Ik wil de informatie die ik heb verzameld graag blijven verifiëren. Voel je vrij om de code van je auto samen met de 'merk'-kleur van je auto in de opmerkingen hieronder te plaatsen, zodat we kunnen zien of het patroon consistent is over de hele wereld.
Waarom is het zo moeilijk om de juiste verf te identificeren?
Ik denk dat de gezamenlijke ontwikkeling en productie van de 124 Spider de oorzaak is van de vreemde verfcodes. Het proces ging waarschijnlijk als volgt:
Fiat ontwikkelt de formules voor de 124 Spider-verven en geeft elke formule een Fiat-verfcode (dwz 123).
Fiat geeft Mazda een kopie van die formules zodat Mazda de verf kan maken en op de 124 Spider kan aanbrengen. Daarbij creëert Mazda zijn eigen versie van de verf en geeft deze een Mazda-verfcode (dwz ABC).
Mazda schildert de auto en labelt deze met de Mazda-verfcode (dwz ABC).
Fiat publiceert zijn lijst met 124 Spider-verfformules, maar gebruikt de Fiat-verfcode (dwz 123).
Ik denk dat het bovenstaande logisch is. De verfcode op de auto (althans in Australië) staat op een Mazda-label en de indeling van de code lijkt consistent te zijn met gepubliceerde Mazda-codes. Het is ook logisch dat Mazda die code niet in zijn kleurenfolders zou opnemen, omdat deze niet van toepassing is op een van hun voertuigen. Ik ben er ook van overtuigd dat de kleuren door Fiat zijn ontwikkeld, omdat sommige ervan beschikbaar zijn op andere Fiat-voertuigen. Dat en Fiat heeft brochures gepubliceerd die heel duidelijk bepaalde kleurcodes toewijzen aan de 124 Spider.
Hoe vind ik mijn verfcode?
Ik heb het web afgezocht naar stukjes informatie en heb een tabel samengesteld die de verschillende namen voor dezelfde kleur, de Fiat-codes en de Mazda-codes kruisverwijst.
Sleutel
Kleur naam variaties
Kleurcode variaties
Voertuigcode variaties
Codes
Rosso Passione | Passion Red | Costa Bravia 1972 Red | Solid Red
162/C/RKM 945843 | PR2 895A 895B
A7V

Bianco Gelato | Alpine White | Arctic White | Turini 1975 White | Solid White
163/C/RWE 945844 | PWV NWV 296A

Bronzo Magnetico | Metallic Bronze Metallic
201/B/RDF 945845 | PUL QUL 399B

Azzurro Italia Metallic | Pacific | Isola D-Elba 1974 Blue | Azure Metallic
208/B/RBI 945846 | KBP PBP 599

Grigio Argento Pearl | Glacier Silver Metallic | Aluminium Metallic | Portogallo 1974 Grey | Grey Metallic
235/B/RSL 945847 | PSN NSN 348B
PSL

Grigio Moda Metallic | Meteor Gray | Dark Gray Metallic
243/B/RA5 945848 | 243B
PA5 | 42A

Nero Vesuvio Metallic | Black Metallic
244/B/RXC 945849 | 876B

Bianco Ghiaccio Pearl | Arctic Pearl | Bianco Perla | Crystal White | Tri-Coat White
245/B/RW5 945850 | PWH KWH

Bronzo Magnetico Met Opaco | Titanium Flash Mica | Bronze Metallic
PUM 400C

Nero Cinema | Black | Jet Black | San Marino 1972 Black
PX8 601

Download
Download deze lijst samen met kleurstalen via de onderstaande link.
Download mijn volledige lijst met 124 Spider-kleurnamen en -codes.
Disclaimer
Ik ben er niet 100% zeker van dat al deze informatie correct is of dat deze van toepassing is op alle auto's in alle markten. Ik ben echter van plan om deze bij te werken op basis van uw feedback.