Ik ben onlangs door verschillende mensen bevraagd toen ik verklaarde dat de 1.4 Multiair gevoelig is voor verbrande kleppen, en dat het geen afstemmingsprobleem lijkt te zijn. Hoewel ik het pas 2 of 3 keer heb gehoord op de 124 (er zijn er niet zoveel, en de meeste halen nog niet zoveel kilometers), komt het veel vaker voor op de 500, Darts en Renegades.
Wat is de oorzaak? Er zijn veel theorieën, maar niets bewezen. Ik kan alleen maar zeggen dat degenen die dit probleem melden, zich niet beperken tot één tuner, of zelfs maar afstemmingen op hun auto's hebben. Velen zeggen dat ze alleen de aanbevolen olie hebben gebruikt en voor hun auto's hebben gezorgd. Ik ken persoonlijk 3 mensen met klepverbrandingsproblemen op hun Fiats, en ik ben persoonlijk een klep kwijtgeraakt op mijn eigen auto.
Tips om verbrande kleppen te voorkomen:
Frequente olieverversingen met kwaliteitsolie, vooral als u olieverdunning ziet.
Onderhoud en reinig de PCV/olieafscheider bij elke olieverversing. Een vastzittende PCV kan leiden tot olie-inname, wat de kans op hotspots in de bovenste cilinder kan vergroten.
Gebruik premium brandstof van topkwaliteit.
"LUG" de motor niet bij lage toerentallen in hogere versnellingen. Schakel altijd terug om te accelereren, zelfs als u maar gedeeltelijk gas geeft.
Zelfs met die tips is het onzeker wat de werkelijke oorzaken zijn. Ik heb met veel mensen gesproken, naast degenen die hieronder worden getoond. Niet iedereen plaatst zijn problemen voor de wereld om te zien, maar ze komen wel naar de BFC voor hulp, evenals andere forums waar ik ben geweest. Velen van hen hebben "alles goed" gedaan. Er lijkt geen enkele gemeenschappelijke factor te zijn.
Voor degenen die zich afvragen of dit een veelvoorkomend probleem is, laat ik u zien wat ik vandaag heb gevonden op de Broken Fiat Club-groep toen ik zocht naar verbrande kleppen.
Het lijkt ook beperkt te zijn tot Multiair. Ik heb een paar maanden geleden een poll gehouden op Broken Fiat Club en de Fiat 500 Owner's Club en gevraagd naar mensen die verbrande kleppen hadden. Op beide groepen, inclusief F5OC, dat veel internationaler is, waren er een paar dozijn reacties van Multiair-verbrande kleppen, maar geen enkele persoon die zei dat ze verbrande kleppen hadden op een Turbojet. Als het gewoon zo was dat verbrande kleppen "gewoon gebeuren" als mensen niet voor hun motoren zorgen, zou je het ook zien gebeuren op Turbojet-motoren - maar het is ongehoord op die.
Wat is de oorzaak? Er zijn veel theorieën, maar niets bewezen. Ik kan alleen maar zeggen dat degenen die dit probleem melden, zich niet beperken tot één tuner, of zelfs maar afstemmingen op hun auto's hebben. Velen zeggen dat ze alleen de aanbevolen olie hebben gebruikt en voor hun auto's hebben gezorgd. Ik ken persoonlijk 3 mensen met klepverbrandingsproblemen op hun Fiats, en ik ben persoonlijk een klep kwijtgeraakt op mijn eigen auto.
Tips om verbrande kleppen te voorkomen:
Frequente olieverversingen met kwaliteitsolie, vooral als u olieverdunning ziet.
Onderhoud en reinig de PCV/olieafscheider bij elke olieverversing. Een vastzittende PCV kan leiden tot olie-inname, wat de kans op hotspots in de bovenste cilinder kan vergroten.
Gebruik premium brandstof van topkwaliteit.
"LUG" de motor niet bij lage toerentallen in hogere versnellingen. Schakel altijd terug om te accelereren, zelfs als u maar gedeeltelijk gas geeft.
Zelfs met die tips is het onzeker wat de werkelijke oorzaken zijn. Ik heb met veel mensen gesproken, naast degenen die hieronder worden getoond. Niet iedereen plaatst zijn problemen voor de wereld om te zien, maar ze komen wel naar de BFC voor hulp, evenals andere forums waar ik ben geweest. Velen van hen hebben "alles goed" gedaan. Er lijkt geen enkele gemeenschappelijke factor te zijn.
Voor degenen die zich afvragen of dit een veelvoorkomend probleem is, laat ik u zien wat ik vandaag heb gevonden op de Broken Fiat Club-groep toen ik zocht naar verbrande kleppen.
Het lijkt ook beperkt te zijn tot Multiair. Ik heb een paar maanden geleden een poll gehouden op Broken Fiat Club en de Fiat 500 Owner's Club en gevraagd naar mensen die verbrande kleppen hadden. Op beide groepen, inclusief F5OC, dat veel internationaler is, waren er een paar dozijn reacties van Multiair-verbrande kleppen, maar geen enkele persoon die zei dat ze verbrande kleppen hadden op een Turbojet. Als het gewoon zo was dat verbrande kleppen "gewoon gebeuren" als mensen niet voor hun motoren zorgen, zou je het ook zien gebeuren op Turbojet-motoren - maar het is ongehoord op die.