Fiat 124 Spider Forum banner

Hoogwaardig luchtfilter

1 reading
4.3K views 22 replies 11 participants last post by  MicrowavedCasserole  
#1 ·
Dus ik heb olie gekocht voor een olieverversing, en ik ga het luchtfilter vervangen, maar er zijn veel dure keuzes waar AutoZone en Walmart me uit kunnen laten kiezen. Ik heb altijd die goedkope STP-filters gekregen en ze lijken altijd goed te werken, maar ik zie voor deze auto's dat er een k&n high performance luchtfilter en een veilig "power performance" luchtfilter is. Als iemand ooit high performance luchtfilters in hun auto's heeft gehad, wat voor verschil maakt het dan?

#2 ·
Dus ik kocht olie voor een olieverversing, en ik ga het luchtfilter vervangen, maar er zijn veel dure keuzes waar AutoZone en Walmart me uit kunnen kiezen. Ik heb altijd die goedkope STP-filters gekregen en ze lijken altijd goed te werken, maar ik zie voor deze auto's dat er een K&N high performance luchtfilter is en een veilig "power performance" luchtfilter. Als iemand performance luchtfilters in hun auto's heeft gehoord, wat voor verschil maakt het?
Ik heb een K&N filter...... weet niet zeker wat het verschil maakt, want ik heb hem erin gezet op de dag dat ik mijn Spider kocht (sterker nog, ik heb al meer dan 30 jaar een K&N in al mijn auto's !!!).

Ik begrijp ook dat BMC paneelfilters zeer gewaardeerd worden... hoewel ik er geen ervaring mee heb.

Dus, net als jij, sta ik open voor aanbevelingen...... maar alleen voor een paneelfilter dat in de OEM-airbox past (helemaal niet geïnteresseerd in aftermarket luchtinlaatmodificaties).

#3 ·
Ik heb een K&N-filter...... weet niet zeker wat het verschil maakt, want ik heb hem erin gezet op de dag dat ik mijn Spider kocht (sterker nog, ik heb al meer dan 30 jaar een K&N in al mijn auto's !!!).

Ik begrijp ook dat BMC-paneelfilters zeer gewaardeerd worden... hoewel ik er geen ervaring mee heb.

Dus, net als u, sta ik open voor aanbevelingen...... maar alleen voor een paneelfilter dat in de OEM-luchtfilterbox past (helemaal niet geïnteresseerd in aftermarket luchtinlaatmodificaties).
Wat het ook is, het is tijd voor mij om de olie te verversen, ik zal kijken naar het K&N high performance luchtfilter. Blijkbaar helpen performance filters en auto's als deze niet alleen voor een soepelere werking, maar laten ze ook meer zuurstof in het brandstofmengsel voor een betere verbranding. Ik heb net conventionele filters gebruikt, waarvan ik niet zou denken dat ze echt een probleem zouden zijn, maar ik denk dat ik de performance filters zal gebruiken. Zeker duurder dan alleen goedkope STP- of fram-filters die ik heb gekregen, maar ik zal meer uitgeven als het meer levensduur voor de motor of wat dan ook betekent. Ik weet dat AutoZone ze verkoopt, of tenminste degenen bij mij in de buurt.

#4 ·
Ik heb nog wat threads gelezen over welke filter het beste is voor deze auto en er zijn verschillende meningen. Iemand zei dat je geen performance filters moet gebruiken, maar gewoon OEM. En dan zeggen sommigen dat er specifieke merken aftermarket filters zijn die het beste zijn. Misschien kijk ik in plaats daarvan naar de BMC luchtfilters.

#6 ·
Ik las dat prestatiefilters de werking van de motor kunnen verzachten en zelfs het geluid kunnen verbeteren, maar ik zal het pas zien als ik het filter koop. Ik zal naar BMC kijken. Mopar blijft bij hun OEM-filters, aangezien die specifiek voor deze auto zijn gemaakt, maar ik denk dat aftermarket hetzelfde zou zijn, en misschien een beetje beter.

#7 ·
Ik las dat prestatiefilters de werking van de motor kunnen versoepelen en zelfs het geluid kunnen verbeteren, maar ik zal het pas zien als ik het filter koop. Ik zal naar BMC kijken. Mopar blijft bij hun OEM-filters, omdat die specifiek voor deze auto zijn gemaakt, maar ik denk dat aftermarket hetzelfde zou zijn, en misschien een beetje beter.
Je zult absoluut niets merken, het zal je auto net een beetje beter laten ademen

owns 2018 Fiat 124 Spider Abarth
  • Like
Reactions: pikeman
#8 ·
alleen voor een paneelfilter dat in de OEM-luchtfilterbox past (helemaal niet geïnteresseerd in aftermarket luchtinlaatmodificaties
Idem.

misschien een beetje beter
Afhankelijk van waar je voor optimaliseert:
  • filtratie-effectiviteit - een grotere luchtstroom kan ook een grotere deeltjesstroom betekenen
  • onderhoudbaarheid - zul je het echt schoonmaken en opnieuw oliën met de aangegeven frequentie?
  • kosten
  • grotere luchtstroom - zou je motor met/zonder andere modificaties het op een manier gebruiken die je daadwerkelijk zou voelen? Is de luchtstroom de huidige beperking van je motor?

#9 ·
Als deze dure, wasbare performance filters weinig tot geen verschil maken en specifiek geolied moeten worden, dan gebruik ik gewoon die papieren filters van 20 of 30 dollar van Wix of STP. Als er meer luchtstroom is, weet ik niet zeker wat de kans is dat er wat rotzooi wordt aangezogen en de motor beschadigt. Ik woon in een gebied waar constant gebouwd wordt en er altijd stof en rotzooi in de lucht zit.

#10 ·
Als deze dure, wasbare performancefilters weinig tot geen verschil maken en specifiek geolied moeten worden, dan gebruik ik gewoon die papieren filters van 20 of 30 dollar van Wix of STP. Als er meer luchtstroom is, weet ik niet zeker hoe groot de kans is dat er wat rotzooi wordt aangezogen en de motor beschadigt. Ik woon in een gebied waar constant gebouwd wordt en er altijd stof en rotzooi in de lucht zit.
Als je in een stoffige omgeving woont, zou ik er een met olie nemen.

#12 ·
A) Ik gebruik, en heb al meerdere jaren gebruikt op verschillende voertuigen, een AEM High Flow High Performance Dry Filter. Ik ben altijd erg blij geweest met deze filters. Gemakkelijk schoon te maken en doen uitstekend hun werk bij het filteren en zijn gemakkelijk schoon te maken. Opmerking: K&N bezit nu de overgrote meerderheid van de aftermarket luchtfilterbedrijven.
B) Gebruik nooit een geolied filter! De reden hiervoor is dat, hoewel ze misschien in orde zijn zoals ze nieuw zijn, wat betekent dat ze misschien niet over-geolied zijn, als je hem ooit schoonmaakt en opnieuw oliet, je een uitstekende kans hebt om hem over-te-olien en dus de massaluchtsensor van je auto te verpesten en te doden. Je krijgt een CEL, code of codes en geeft extra $$$ uit.
C) Jaren geleden, toen ik overwoog een cold air intake te kopen voor een van mijn vrachtwagens, vond ik 2 of 3 artikelen die betrekking hadden op het feit dat als je de inlaat van je voertuig wilt verbeteren, je een goed filter moet kopen, maar de OE airbox zelf met rust moet laten, aangezien de meeste OE airboxes van voertuigen hun werk beter doen dan alles wat je aftermarket kunt kopen.

#15 ·
A) Ik gebruik, en heb al meerdere jaren op verschillende voertuigen gebruikt, een AEM High Flow High Performance Dry Filter. Ik ben altijd erg blij geweest met deze filters. Gemakkelijk schoon te maken en doen uitstekend filterwerk en zijn gemakkelijk schoon te maken. Opmerking: K&N bezit nu de overgrote meerderheid van de aftermarket luchtfilterbedrijven.
B) Gebruik nooit een geolied filter! De reden hiervoor is dat, hoewel ze misschien in orde zijn als ze nieuw zijn, wat betekent dat ze misschien niet overgeolied zijn, als je hem ooit schoonmaakt en opnieuw oliet, je een uitstekende kans hebt om hem te overoliën en dus de massaluchtsensor van je auto te verpesten en te doden. Je krijgt een CEL, code of codes en geeft extra $$$ uit.
C) Jaren geleden, toen ik overwoog om een ​​koude luchtinlaat voor een van mijn vrachtwagens te kopen, vond ik 2 of 3 artikelen die betrekking hadden op het feit dat als je de inlaat van je voertuig wilt verbeteren, je een goed filter moet kopen, maar de OE-airbox zelf met rust moet laten, aangezien de meeste OE-airboxen van voertuigen hun werk beter doen dan alles wat je aftermarket kunt kopen.
#2 is niet van toepassing op de 124, omdat deze geen LMM heeft.

#14 ·
Ik gebruik de AEM droge oliefilter in onze Spider en heb geen problemen gehad. Gemakkelijk schoon te maken en geen olie nodig zoals bij K&N.

De nadelen die ik in de loop der jaren over K&N heb gelezen, zijn dat het misschien te veel vuil doorlaat en dat de olie de MAF-sensor kan verontreinigen (ik weet echter niet zeker of we een MAF in onze spiders hebben).

#18 ·
Ik denk dat deze luchtfiltersituatie obsessief is. De standaard is erg goed. Ik heb mijn hele inlaat vervangen, gewoon voor de lol, en het was waarschijnlijk zonde van het geld op een standaard auto. MOPAR zijn klootzakken, dus gebruik gewoon een Wix of Purolator. Sorry voor het gevloek, maar . . . Met vriendelijke groet Pete

#19 ·
Ik denk dat deze luchtfiltersituatie obsessief is. De standaard is erg goed. Ik heb mijn hele inlaat vervangen, gewoon voor de lol, en het was waarschijnlijk verspild geld op een standaard auto.
Eens

#21 ·
Als het een probleem is, wat ik me afvraag of het heeft bijgedragen aan de problemen die ik heb genoemd, toen ik voor het eerst het luchtfilter verving, merkte ik dat er een olieplas in de turbo-inlaatslang zat. Het was absoluut niet dat papieren katoenen filter, ik denk dat ze er misschien een oliefilter in hebben geplaatst. Het gaf echter nooit een code.